Media scumpirilor din 2009 ar fi coborât sub pragul de 3% dacă statisticienii nu ar lua în calcul majorările de preţ ale produselor din tutun. Experţii Băncii Naţionale pregătesc o nouă metodă de calcul pentru prognozele BNR referitoare la evoluţia preţurilor, prin care ţigările vor fi excluse din coşul inflaţiei.
Scumpirea cu peste 38% a ţigărilor, înregistrată în 2009, a fost unul dintre motivele pentru care media generală a inflaţiei (4,7%) a fost mai mare decât ţinta stabilită de Banca Naţională pentru anul trecut (3,5%+/-1p.p.), au arătat ieri, în cadrul unui seminar, oficialii BNR.
Ei au explicat că s-ar putea ca, în viitorul apropiat, Banca Naţională să utilizeze o altă metodologie de calcul pentru ţinta de inflaţie, bazată pe un coş de produse şi servicii din care vor lipsi ţigările. În prezent, inflaţia se calculează în baza unui set (coş) de produse şi servicii care au o anumită pondere în cheltuielile gospodăriilor populaţiei.
Institutul Naţional de Statistică va continua să urmărească preţurile aceloraşi produse, în raportările sale privind indicele preţurilor de consum, însă BNR ar putea scoate ţigările din acest coş, la calculul ţintei de inflaţie, au explicat experţii băncii centrale.
Pondere minimă, influenţă maximă
Tutunul, care deţine o pondere de numai 4,6% în coşul inflaţiei, a urcat media generală a scumpirilor din 2009 cu aproape două puncte procentuale (1,95%), a spus Constantin Chircă, director în cadrul BNR. În acelaşi timp, alte produse - pâine, carne, lapte, combustibili, telefonie şi utilităţi - care deţin împreună o pondere de aproape 48% în coşul inflaţiei au contribuit la creşterea cu numai 0,21% a mediei naţionale din 2009. În fine, oficialul BNR a mai arătat că, în anii viitori, ponderea tutunului în coşul de consum va creşte semnificativ, tocmai din cauza scumpirii ţigărilor din perioada 2007-2009.