Marius Giura a povestit cum zeci de mii de pasionaţi ai jazzului, din toate colţurile lumii, s-au adunat în Poiana Lupului pentru patru zile de festival.
Considerat de critică singurul openair adevărat de la noi, de 17 ani tonul jazz-ului în Europa de Est îl dă la Gărâna, în Caraş Severin, un festival de jazz organizat de un timişorean care s-a ambiţionat să alinieze Banatul cu marea cultură mondială. Cu Marius Giura se sfătuiesc anual reprezentanţii a zeci de organizaţii de jazz de pe continent despre zilele în care artişti de primă mână, premiaţi cu Grammy, pot să urce pe scenele lor.
Gărâna Jazz Festival nu înseamnă doar jazz. Este un fenomen. Unul în care zeci de mii de oameni îşi programează concediile în funcţie de momentul în care se întâmplă muzica bună din Poiana Lupului.
EVZ: Anul acesta a fost mult public din afară?
Marius Giura: Aproximativ 10%. Cei mai mulţi spectatori sunt din Timişoara – între 55 şi 60%. Restul din ţară, mai ales din Bucureşti. Publicul a fost din Germania, Anglia, Cehia, Ser bia, Ungaria, Bulgaria, Australia, Lituania. Au venit oameni de la Botoşani sau Suceava, de la Cluj sau Craiova.
E criză şi totuşi spectatorii cumulaţi pe cele patru seri de festival se numără cu zecile de mii...
Adunaţi, spectatorii din cele patru seri dau cam 28.000 de oameni. În fiecare din cele patru seri în Poiana Lupului au ascultat jazz câte 7.000 de spectatori. Acum, când s-a terminat ediţia din acest an, lumea întreabă când va fi următoarea. Oamenii vin şi revin pentru că primesc – artă şi natură şi suflet.
Care e secretul unui public atât de numeros?
Suntem singurul open-air adevărat iar oamenii vin pentru natură în egală măsură. E suficient să vezi ce a postat Charles Lloyd pe pagina lui de Facebook după ce a terminat concertul din prima seară a festivalului. (n.r. ”Festivalul de la Gărâna rămâne una din cele