Cine a fost Iov de era nevoie ca viaţa şi credinţa lui în Dumnezeu să fie puse la încercare cu atâta duritate? Cine au fost sfinţii, oameni bineplăcuţi lui Dumnezeu, de a fost nevoie ca şi a lor credinţă să fie pusă la încercare prin multe
Cine a fost Iov de era nevoie ca viaţa şi credinţa lui în Dumnezeu să fie puse la încercare cu atâta duritate? Cine au fost sfinţii, oameni bineplăcuţi lui Dumnezeu, de a fost nevoie ca şi a lor credinţă să fie pusă la încercare prin multe chinuri şi de cele mai multe ori chiar prin moarte martirică? De ce credinţa oamenilor plăcuţi lui Dumnezeu a trebuit să fie atât de mult ispitită ca şi cum aceştia nu şi-ar fi dovedit îndeajuns dragostea lor faţă de Dumnezeire? Calendarul, sinaxarele, cărţile care redau vieţile sfinţilor sunt pline de astfel de exemple în care pur şi simplu sfinţii sunt adeseori ispitiţi cu gânduri sau cu fapte potrivnice unei vieţi curate, bineplăcute Domnului. Este necesară ispita în viaţa duhovnicească? Oare omul care trăieşte în voia Domnului nu trebuie să aibă o viaţă uşoară, lipsită de griji şi de strâmtorări?
Multe astfel de întrebări se pot naşte în minţile noastre atunci când vedem că într-adevăr oamenii sfinţi nu au avut o viaţă tocmai uşoară, ci dimpotrivă. Şi facem asta pentru că nu înţelegem un lucru, sau dacă îl înţelegem ne este greu să îl acceptăm: credinţa, dacă este sinceră, va fi şi ispitită, iar aceste ispite, chiar dacă vin de la cel rău, pot fi pentru noi prilejuri de fortificare, de întărire în parcursul nostru duhovnicesc. Am putea spune că după intrarea păcatului în lume, întrucât omul a devenit o făptură firavă, atrasă mai degrabă spre păcat şi spre cădere din comuniunea cu Dumnezeu decât spre virtute şi înălţare spirituală, ispita este chiar necesară pentru fortificarea noastră. Aşa ne întărim. Însă, tot timpul este bine să ştim că lupta aceasta nu o ducem singuri, ci întot