Iaşi şi Craiova se numără printre cele mai atractive pieţe pentru investitorii de retail, deşi aici trăiesc unii dintre cei mai săraci cetăţeni ai Europei. Criză sau nu, românii cheltuiesc cea mai mare partea a veniturilor în supermarket, arată un studiu făcut pe piaţa de retail din Europa Centrală şi de Est.
Studiul realizat de compania de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis (CBRE) arată că zonele din jurul marilor oraşe din Moldova, Ardeal şi Oltenia intră în categoria „pieţe regionale din Europa Centrală şi de Est la care merită să te uiţi". Motivul este unul simplu: cheltuim cât avem în buzunar în centrle comerciale şi, potrivit statisticilor de la bănci, chiar mai mult.
Citiţi şi:
Terenul la mare, tot mai ieftin
„Prima Casă", costuri de la A la Z
De pildă, Marius şi Ioana Stanciu, din Craiova, spun că cea mai mare parte a câştigului lunar, de 2.000 de lei, se duce pe alimente şi bunuri de larg consum. „Recunosc că pe vremea lui Ceauşescu trăiam mult mai bine ca acum. Acum am ajuns să dăm 250 de lei pe săptămână pe mâncare, detergenţi şi cosmetice. Dacă este să tragem linie, uneori depăşim 1.000 de lei, dar ce să facem, trebuie să ne hrănim", a spus Ioana Stanciu (50 de ani), în timp ce aranja în plase cumpărăturile pe care tocmai le făcuse ieri la supermarket. Alţi 500 de lei din veniturile lunare se duc pe facturi.
„Banii care ne mai rămân pentru alte cheltuieli sunt cam 500 de lei, lunar. Nu este o sumă mare, dar încercăm să ne descurcăm", a declarat Marius Stanciu (55 de ani) din Craiova.
Sociologul Constantin Crăiţoiu consideră că schiţa comportamentală ce rezultă din studii reflectă atât o dimensiune culturală, cât şi sărăcia populaţiei. „În timpul crizei economice, oamenii îşi concentrează atenţia pe supravieţuire, aşa că li se pare normal să reducă alte cheltuieli în favoarea creşterii consumul