Unul dintre subiectele la modă în 2013 a fost cel referitor la localizarea în interiorul clădirilor. Premisa e simplă: stai mai mult sub un acoperiş decât în aer liber, iar acolo GPS-ul se descurcă mai greu. Aşa s-au dezvoltat soluţiile de localizat chiar şi în spaţii închise, iar magazinele sunt primele care să ceară accelerarea dezvoltării acestora.
Sistemul global de localizare, pe scurt GPS, funcţionează prin identificarea poziţiei utilizatorului folosind cel puţin trei puncte. Sistemul e eficient în spaţiu deschis, dar în mall-uri sau alte clădiri devine ineficient. Aşa a ajuns să fie folosită localizarea prin WiFi, cu o acurateţe de până la câţiva metri, cea care se bazează pe busola pe care o are telefonul deja sau cea care colectează date de la accelerometru şi giroscop.
MIT Technology Review a scris despre aceste tehnologii şi cum se ajunge ca în realitate să fii urmărit ca pe Internet. Fiecare site are în spate un număr de cookies pe care le foloseşte pentru a „învăţa“ comportamentul utilizatorului. Numărul „urmăritorilor“ fiecărui utilizator porneşte de la zero, dar poate ajunge la câteva sute. Toate aceste date ajung sa fie folosite, în mare proporţie, pentru afişarea publicităţii personalizate pe utilizator.
„Nu se cunosc prea multe despre cumpărători, în magazine, până când nu ajung la casă“, a declarat Todd Sherman, director de marketing la Point Inside, un startup care vrea să aibă succes în acest domeniu al urmăririi clienţilor. Până când clientul nu ajunge la casă, magazinul nu ştie ce preferinţe are, cât va cumpăra sau ce publicitate i-ar putea afişa, iar aici ar interveni compania lui Sherman. „[Dacă îi urmăreşti], vezi de ce anume sunt interesaţi şi unde se duc“, a spus acesta.
Unele magazine din SUA au început să exprimenteze cu această tehnologie. Mai mult, şi Apple încearcă să-şi pună amprenta pe domeniu. Se nume