Plata TVA la încasare dezavantajează majoritatea IMM-urilor, iar în topul pericolelor care au apărut pentru firmele mici şi mijlocii se află lipsa de predictibilitate a cash-flow-ului, potrivit unei analize realizate de R&M Audit Contabilitate.
De asemenea, IMM-urile se confruntă cu sincopele de lichiditate generate de plata aleatorie a TVA-ului, precum şi pierderea contractelor comerciale cu clienţii care sunt companii mari şi preferă să lucreze cu firme care aplică regimul tradiţional de TVA.
Vârfuri de plată greu de gestionat
În ianuarie şi februarie, valoarea TVA care a trebuit plătită (la încasare) a fost extrem de redusă, căci celor mai multe dintre IMM-urilor nu li se achitaseră atât de repede facturile emise şi deci nu trebuiau să plătească taxa pe valoarea adăugată aferentă.
"În martie însă, multe dintre facturi au fost achitate, iar IMM-urile au avut primul vârf de plată, cu sume de TVA care au trebuit să fie plătite statului până la 25 aprilie. În luna mai, va veni cel de-al doilea vârf al crizei de lichidităţi pentru aceste firme, întrucât vor trebui să achite TVA-ul aferent facturilor care nu le-au fost plătite în termen de 90 de zile şi pentru care trebuie totuşi să achite taxa pe valoarea adăugată", a spus Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.
Aceasta a explicat că, luna februarie având doar 28 de zile, cele 90 de zile s-au împlinit în aprilie, aşa încât cotele aferente vor trebui achitate până la data de 25 mai.
"Astfel, o serie de IMM-uri, în special din sfera producţiei şi comerţului, vor fi blocate parţial sau total în ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii lor în continuare şi vor trebui să aleagă între a-şi plăti dările către stat sau a le amâna (plătind penalităţi) pentru a avea banii necesari continuării activităţii", a arătat Mirela Şerban.
Ce