În mai puţin de trei luni de la introducerea transportului de noapte, RATB a reuşit să adune de la călători sume aproape fără importanţă din toate autobuzele care circulă seara. Suma nu acoperă nici măcar motorina maşinilor.
La mijlocul lunii iulie, conducerea Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) a anunţat lansarea liniilor de noapte pe 23 de trasee din Capitală, toate cu pornire din Piaţa Unirii. Iniţiativa a fost primită cu mult entuziasm de bucureşteni, în special de către cei care stăteau până târziu la terasele din Centrul Istoric sau la serviciu, taxiul fiind singura lor opţiune.
O validare pe cursă
Afacerea nu este însă una profitabilă şi pentru regia de transport, care scoate foarte puţini bani din călătoriile validate de pasageri.
Potrivit RATB, de când a fost deschis transportul de noapte şi până în prezent, au fost făcute aproximativ 40.000 de validări, dintre care 23.000 cu abonamentul şi 17.000 cu portofelul electronic. Dacă luăm în calcul doar călătoriile făcute fără abonament, rezultă 226 de validări pe noapte. Numărul este foarte mic ţinând cont de faptul că în fiecare seară sunt 253 de curse. Un calcul simplu arată că pentru fiecare traseu întreg al unui autobuz, cel mult o persoană validează cardul de călătorie. Cum preţul unei călătorii este de 1,3 lei, RATB face doar 300 de lei pe noapte cu toate autobuzele scoase la stradă. Suma este infimă, Regia neputând nici măcar să acopere cheltuielile cu motorina cu aceşti bani. Comparativ, un taximetrist poate să scoată mai mulţi bani, într-o seară de weekend. „În timpul săptămânii fac cam 150 de lei pe timpul nopţii. Vinerea şi sâmbăta, suma se dublează", a spus Nelu Tudose, taximetrist.
917 amenzi în două luni
Dintre călătorii care nu validează deloc, o parte au abonamentul de zi, care este valabil şi noaptea, iar cei mai mulţi merg fără bilet. De altfel, de la