Ministerul Transporturilor a acordat în urmă cu trei ani administratorilor Aeroportului Internaţional Timişoara abilitatea de a reduce tarifele de aeroport, măsură de care a beneficiat compania aeriană Wizz Air. Acum, Comisia Europeană consideră că aceste tarife preferenţiale reprezintă ajutor de stat, care ar putea prejudicia „semnificativ şi ireparabil“ concurentul CarpatAir. Comisia solicită României o poziţie în termen de cel mult o lună.
„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia acordul din 2008, care a condus la neplata taxelor de aeroport, precum şi norma care acordă rabaturi suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de peste 70 MTOW, constituie fără îndoială, în conformitate cu o practică consacrată, ajutor de stat“, se arată într-un document al Comisiei publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Investigaţie declanşată la sesizarea Carpat Air
Comisia Europeană (CE) a deschis la finele lunii mai o investigaţie la sesizarea Carpat Air cu privire la relaţiile contractuale dintre aeroportul din Timişoara şi Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum şi reduceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.
CE consideră că un astfel de tratament preferenţial ar putea avea drept efect scoaterea forţată de pe piaţă pe unele rute a unicului concurent al Wizz Air, compania Carpat Air.
„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, fără o recuperare provizorie a ajutorului acordat companiei Wizz Air, Carp Atair ar putea să fie obligată să solicite insolvenţa. Prin urmare, Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile privind existenţa unui risc grav de prejudiciere semnificativă şi irepa