Creşterea impozitelor pe autovehiculele destinate transportului de marfă se va reflecta direct în preţurile finale ale produselor transportate. Din 2010, impozitul pe camioane va creşte din două motive: cuantumul taxelor va fi mai mare şi calcularea acestuia se va face pe un curs de schimb lei/euro mai ridicat.
Un proiect normativ aflat în dezbatere la Ministerul Transporturilor introduce un nou curs de schimb pentru impozitele ce vor fi percepute anul viitor pe maşinile de marfă.
Cursul va fi de 4,2688 lei/euro în 2010, după ce în 2009 aceste taxe erau calculate la 4,09 lei/euro. Exprimate în lei, taxele pe camioane vor creşte de la 86 la 106 lei pentru cea mai redusă categorie, respectiv de la 1.853 la 3.966 de lei pentru grupa cu cele mai mari taxe.
Toate costurile se vor acumula
Această majorare se va reflecta în tarifele pe care le vor percepe transportatorii şi, în continuare, la nivelul preţurilor finale ale mărfurilor transportate, după cum ne-au declarat reprezentanţii companiilor din domeniile vizate.
„În această perioadă grea, de criză, nu prea putem vorbi despre profituri la nivelul transportatorilor, astfel că toate creşterile de costuri se vor reflecta în tarifele de transport. Aici vorbim nu doar de majorarea impozitului pe camion, ci şi de creşterea accizei la carburant şi de majorarea altor taxe. Deocamdată, în acest moment, nu suntem în măsură să facem un calcul al tarifelor din 2010. În orice caz, tarifele vor creşte inevitabil", ne-a declarat Romulus Dascălu, directorul unei companii care administrează flote mari de camioane.
De cealaltă parte, producătorii de alimente spun că, pe fondul creşterii tarifelor de transport, se vor scumpi şi produsele finite. Liderii patronatelor din sectorul alimentar arată că în preţul final transportul înseamnă între 6% şi 10%; o majorare a acestui cost se va transmite la a