Relaţia dintre muzica bisericească şi scena de concert este mult mai slabă la români şi în general la ortodocşi, decât la vest-europeni. De aici şi raritatea interpretărilor „Oratoriului bizantin de Paşte“. Horia Andreescu şi-a propus în această stagiune să aducă în faţa publicului ambele oratorii ale lui Paul Constantinescu, pe cele două scene importante ale Bucureştiului.
„Oratoriul bizantin de Crăciun" cu Filarmonica „George Enescu" a fost interpretat chiar în seara de 24 decembrie, la Ateneu, iar acum am putut asculta „Oratoriul bizantin de Paşti" al aceluiaşi compozitor la Sala Radio, cu Orchestra Naţională şi Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia. Tot Horia Andreescu semnează şi unicele versiuni pe CD ale celor două oratorii, apărute la Editura Casa Radio.
Propunând publicului o autentică refugiere în muzica pură, acest concert cu o intensă nuanţă de interiorizare a adus alături de Orchestra Naţională Radio şi de Corul Academic Radio dirijate de Horia Andreescu o pleiadă de solişti, majoritatea din generaţia tânără, precum Cristian Hodrea, Sidonia Nica, Valentina Naforniţă, Alina Bottez, Pataki Adorján şi Iustinian Zetea, cărora li s-a alăturat experimentatul Pompeiu Hărăşteanu.
Datând din 1943, şi revizuit în 1948, „Oratoriul bizantin de Paşti" induce o stare meditativă, propune elemente şi stări proprii Sărbătorilor Pascale şi reprezintă o remarcabilă îmbinare între forţa expresivă a melodiei bizantine şi spiritualitatea patimilor lui Bach. „Oratoriul bizantin de Paşti" este compus din texte bizantine reconstituite şi traduse de bizantinologul I.D. Petrescu, Paul Constantinescu reevaluând, practic, în aceste pagini, patrimoniul muzical bizantin, pornind de la cântările cultului ortodox („luminândă", „tropar sedealnă", „podobie", „prohod", „catavasie" etc).
Atmosferă de reculegere
Obţinută prin polifonizarea şi arm