Guvernul încasează în continuare taxa de poluare, deşi Curtea Europeană de Justiţie a decis că încalcă principiile de drept ale UE. Instanţele din România sunt obligate să ţină cont de decizia magistraţilor europeni, astfel că procesele cu statul sunt câştigate pe bandă rulantă.
Deşi Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene de la Luxemburg a arătat foarte clar că taxa de poluare este discriminatorie, Ministerul Mediului se încăpăţânează să susţină, în mod aberant, contrariul.
Vezi aici decizia integrală a Curţii Europene de Justiţie
„Taxa nu va fi desfiinţată, orice poluator trebuie să plătească", a fost reacţia ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, după aflarea sentinţei Curţii Europene. „În decizia sa, Curtea Europeană de Justiţie s-a referit la o speţă din Ordonanţa 50/2008 (act normativ prin care a fost înfiinţată taxa de poluare auto). Noi am modificat această ordonanţă în decembrie 2010", a explicat Borbely.
Modificarea legislativă adusă în discuţie de ministrul Mediului a vizat, însă, doar modul de calcul şi cuantumul taxei de poluare şi nu principiul de aplicare. Şi n-are nicio legătură cu decizia Curţii de la Luxemburg, potrivit căreia taxa de poluare încalcă legislaţia Uniunii Europene (UE), producând un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Discriminare
Practic, discriminarea provine din faptul că la înscrierea unei maşini second-hand, cumpărate din străinătate, posesorul este obligat să plătesca taxa de primă înmatriculare, iar când este vorba despre o maşină la mâna a doua cumpărată din România nu se plăteşte nimic. Taxa poate deveni legală doar dacă se aplică şi la tranzacţiile de maşini second-hand înmatriculate deja în România.
Avocatul Marius Coltuc subliniază: „Modificarea Ordonanţei 50/2008 nu are nicio legătură cu de