Cinema Victoria a găzduit ieri a doua proiecţie a docu-dramei regizorului Radu Gabrea, „Trei zile până la Crăciun", care prezintă viaţa cuplului Ceauşescu în ultimele lor zile. Citeşte părerea criticilor de film Irina Margareta Nistor şi Tudor Caranfil.
Inspirat din cartea „Sfârşitul Ceauşeştilor" a jurnalistului Grigore Cartianu, filmul „Trei zile până la Crăciun", în regia lui Radu Gabrea, a avut două proiecţii la Cluj, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, ediţia a XI-a. Prima a avut loc miercuri seara, la Polus Center, iar a doua, joi, 7 iunie, la cinema Victoria, aproape de centrul oraşului. La a doua proiecţie au venit actorii care i-au jucat pe Elena şi Nicolae Ceauşescu - Victoria Cociaş (totodată şi producătorul peliculei) şi Constantin Cojocaru, regizorul Radu Gabrea, scenaristul, dar şi cunoscuţii critici de film Irina Margareta Nistor şi Tudor Caranfil.
Mulţimea de afară şi mulţimea dinăuntru
În timpul proiecţiei, care a durat aproximativ o oră şi jumătate, se auzea din sală cum mulţimea de afară, alcătuită de suporteri ai echipei de fotbal U Cluj protestau legat de viitorul clubului. Fapt care a fost în ton cu filmul, lucru remarcat de criticul de film Irina Margareta Nistor. Pelicula îmbină ideea de documentar cu ficţiunea. Criticii l-au numit docu-dramă. „Trei zile până la Crăciun" alternează imaginile de arhivă care redau mulţimea care protesta în stradă şi scanda „Libertate!" şi „Ole, ole, Ceauşeşcu nu mai e!" cu scenele de ficţiune în care s-a prezentat fuga cuplului Ceauşeşcu şi cum a trăit acesta ultimele sale zile.
Publicul a putut vedea cum, în fuga lor, Ceauşeştii trec cu maşina pe roşu, mănâncă fasole cu carne ca soldaţii şi sunt îngroziţi de moartea care se apropia. Această perspectivă umanizată a stârnit controverse în rândul unor spectatori din sala de cinema.
Adevărul Revoluţiei, „o cetate