Unele cântăreţe dau vina pe arena de spectacol, altele, pe sunetişti. Dar multe recurg la bandă pentru a duce pe picioare un concert.
În drum spre un succes răsunător, de tipul Lady Gaga, multe vedete ale muzicii româneşti se împiedică într-un element destul de important pentru un cântăreţ: prestaţia live. Orice concert ar trebui să fie o dovadă a muncii asidue pe care un cântăreţ o depune. Totuşi, artistele au stabilite sume exacte de bani pentru prestaţii doar cu prezenţa. 2.200 de euro, Andreea Bănică, 2.000 de euro, Anna Lesko şi 1.800, Delia, erau sumele vehiculate în 2010 pentru playback. În cazul în care clientul cerea concert live, preţurile creşteau chiar cu 50%.
Playback vs. imagine
De ce acceptă artistele playback-ul? Compozitorii şi oamenii de muzică susţin că goana după succes îi face să sară câteva etape ale formării unei cariere.
"Este o generaţie de burice, funduri, sâni expuşi, care repetă cu microfoane de pluş acasă, în faţa oglinzii, cam asta e tot. Şi cântă full playback permanent", caracterizeză Mihai Cernea situaţia.
Playback-ul este des întâlnit în rândul cântăreţilor dance. Asta pentru că muzica s-a transformat în mare măsură în sunete produse pe calculator. "Ele nu au primele condiţii, nu au niciun fel de muncă. Sunt câteva ore de studio în care ei pot şi să vorbească, că îi fac să cânte cu ajutorul butoanelor", mai spune Cernea.
Producător şi vânător de talente la emisiunea-concurs "X Factor", Adi Sînă consideră că piesele care merg în club sunt greu de reprodus live. "Acesta e motivul pentru care mulţi artişti dance fac playback, dar cei mai mulţi optează pentru negativ şi voce live la un concert".
Mulţi artişti dance au capacitatea de a susţine un concert cap-coadă şi au în spate o echipă care le face misiunea mai uşoară. Mihai Cernea îşi aminteşte de specta