Celebra publicaţie americană New York Times dezbate într-un amplu material publicat pe prima pagină posibilitatea ca cele şapte tablouri în valoare de peste 100 milioane de euro furate dintr-un muzeu olandez să fi fost arse de mama unuia dintre suspecţi.
Cotidianul accentuează însă golul de neînlocuit pe care dispariţia celor şapte opere ale unor pictori legendari precum Picasso, Monet, Gaugain, Matisse, Lucian Freud şi Meyer de Haan îl lasă în lumea artei.
Jurnaliştii americani realizeză o succintă analiză a motivelor care au determinat-o pe Olga Dogaru, mama unuia dintre infractori, să ia cumplita decizie de a incendia picturile. „Pentru Olga Dogaru, o femeie care a trăit toată viaţa în satul românesc Carcaliu, frumoasele opere de artă aduse acasă de fiul ei într-o valiză în urmă cu patru luni deveniseră un coşmar“.
Publicaţia notează că semnăturile marilor pictori au fost irelevante pentru mama disperată să ascundă urmele infracţiunii pe care fiul să o comisese şi pentru care era investigat de poliţie pentru jaful deceniului. Sperând că prin arderea lor în mica sobă din modesta sa casă, fiul său va scăpa de acuzaţii, din moment ce obiectele nu ar mai fi existat, s-ar fi gândit Olga Dogaru, conform NY Times.
„Este posibil ca mărturia doamnei Dogaru să fie o simplă invenţie şi ca operele de artă să fie descoperite în altă parte”, notează „New York Times”, adăugând însă că specialiştii Muzeului Naţional de Istorie din România sunt pe punctul de a confirma versiunea femeii, o variantă cutremurătoare pentru întreaga lume a artei.
Cotidianul relatează temerile directorului Muzeului Naţional de Istorie din România, Ernest Oberlander-Târnoveanu, care a supervizat analiza cenuşei găsite în curtea femeii. „Din păcate, am un sentiment foarte rău că s-a produs o crimă îngrozitoare, iar operele de artă au fost distruse.“ Mai mult, el a adăugat că