Companiile private care şi-au adjudecat tronsoanele închiriate de CFR au mizat pe rutele cu trafic de mărfuri mai intens decât cel de călători.
Mai mult de jumătate dintre liniile pe care CFR le închiriază au fost deja adjudecate de către companiile private, iar configuraţia rutelor preluate arată o preferinţă clară a feroviarilor particulari pentru tronsoanele cu potenţial industrial.
Din datele comunicate de CFR la solicitarea „Adevărul“ reiese că, până în prezent, compania RCCF Trans şi-a adjudecat cele mai multe tronsoane cu capăt de linie (neinteroperabile, în termeni tehnici), firma controlată de oamenii de afaceri Costel Comana şi Iorgu Ganea administrând acum 46 de astfel de secţii. RCCF Trans este urmată de Grup Feroviar Român, cu 12 linii, Transferoviar Grup, cu 8 linii, şi Viaterra Spedition, cu 6 linii. Ceilalţi chiriaşi ai CFR sunt Construcţii Căi Ferate Sibiu cu două linii şi Apria SRL, Sevtrans Invest, Viromet, Holz Company şi Vest Trans Rail SRL, fiecare cu câte o linie închiriată. Per total, sunt închiriaţi 2.934,7 kilometri de linii neinteroperabile, după cum ne-a comunicat CFR.
Avantaje şi dezavantaje
Principalul avantaj pentru operatorii privaţi este că, pe aceste linii, ei sunt cei care încasează taxe de utilizare a infrastructurii, iar transportatori sunt încă destui. Dezavantajele vin din concurenţa dură pe care o fac transportatorii rutieri pe aceste rute. De ce este avantajos pentru un particular să administreze şi liniile ferate, nu doar locomotivele şi vagoanele proprii? „În primul rând, o infrastructură degradată, cum e în mare parte aceasta pe care am preluat-o noi, este riscantă şi poate dăuna materialului rulant. Dacă ştim că o întreţinem noi, e cu totul altceva. În al doilea rând, scad riscurile de a întârzia distribuţia mărfurilor la clienţi sau de a înregistra întârzieri la călători, şi asta contează m