Doi patroni gălăţeni s-au specializat în export de produse tradiţionale româneşti pentru românii din Spania şi Italia. Ei spun că ideea le-a venit când au văzut apetitul pentru mâncarea "de acasă" al românilor plecaţi la muncă.
Vremuri grele în mediul de afaceri românesc. Aproape nimic nu mai merge. După ce că puterea de cumpărare a românilor a tot scăzut, oamenii care au putere şi chef de muncă au plecat, pe capete, în străinătate. Iar banii pe care aceştia îi câştigă printre străini îi cheltuie, în bună parte, tot acolo.
„În momentul în care am văzut la televizor că mii de români pleacă înapoi la muncă, după fiecare Crăciun sau Paşte, cu bagajele burduşite cu cârnaţii şi şunca de acasă, mi-a venit ideea. Ce-ar fi sa fac astfel de produse şi să le vând în străinătate? mi-am zis. Şi m-am pus pe treabă", povesteşte Nicu Dumitru, managerul „Albo", celui mai mare producător de preparate din carne din judeţul Galaţi.
Chorizo pentru români, tobă pentru spanioli
În prima fază, firma a produs mici cantităţi de produse tradiţionale româneşti, la un standard ridicat de calitate. S-au vândut bine. Apoi au venit comenzile, iar viitorul sună bine pe acest segment.
În acelaşi timp, s-a testat piaţa internă cu produse făcute după reţete spaniole sau italiene. „Spre surprinderea mea, produse precum chorizo sau jamon merg bine şi în România, pentru că românii s-au învăţat cu ele. Fie le-au adus rudele de afară, fie au gustat din ele chiar la faţa locului", spune managerul Nicu Dumitru.
Una peste alta, afacerea pare să fi găsit o nişă bună pe o piaţă încă insufiecient exploatată (cel puţin deocamdată) de producătorii români.
Murături ecologice pentru Roma şi Milano
Un alt producător intrat în „hora" exportului de produse tradiţionale este Atfab Tecuci. Firma, condusă de inginerul Gabriel Ionescu, a reuşit să intre pe piaţa i