În 2007, cele mai mari deficite comerciale s-au înregistrat în cazul mijloacelor de transport, iar la alimente am avut cea mai importantă creştere faţă de 2006 Statisticile prezentate
În 2007, cele mai mari deficite comerciale s-au înregistrat în cazul mijloacelor de transport, iar la alimente am avut cea mai importantă creştere faţă de 2006
Statisticile prezentate în premieră de conducerea Băncii Naţionale a României arată că deficitul comercial - decalajul dintre exporturi şi importuri - a crescut, în 2007, la toate categoriile de produse aflate pe "lista neagră" a balanţei comerciale. În acelaşi timp, la puţinele categorii în care exporturile au fost mai mari decât importurile, excedentul a continuat să scadă, îndreptându-se practic spre deficit.
În totalul deficitului comercial, care a ajuns în 2007 la peste 17,5 miliarde de euro, cea mai mare pondere (peste 45%) o deţin maşinile şi echipamentele de transport, adică maşinile industriale, autovehiculele, generatoarele de putere etc. Importurile din această categorie de produse au însumat, anul trecut, 17,8 miliarde de euro, în timp ce exporturile s-au cifrat la mai puţin de 10 miliarde de euro, rezultând astfel un deficit de 7,9 miliarde de euro.
Reamintim, în acest context, că produsele din categoria mijloacelor de transport domină şi topul comenzilor noi, reprezentând cererea curentă şi viitoare, cu creşteri de 40% până la 77%, dar producţia internă nu acoperă decât în mică măsură aceste necesităţi. De unde rezultă că în viitorul apropiat este de aşteptat ca decalajul dintre importuri şi exporturi să se adâncească şi mai mult.
În cazul alimentelor (grupă în care se înscriu şi cerealele, legumele, fructele, zahărul sau carnea), importurile din 2007 au însumat 2,4 miliarde de euro, în timp ce exporturile au fost de numai 655 milioane de euro.
A rezultat un deficit comercial