Oficialii Băncii Naţionale a României (BNR) recunosc, pentru prima dată, dreptul clienţilor păgubiţi de bănci de a cere despăgubiri pentru clauzele abuzive inserate în contractele de credit ale acestora.
Afirmaţia a fost făcută de către viceguvernatorul Bogdan Olteanu, la un seminar destinat relaţiei bancă-client în privinţa clauzelor abuzive, şi vine după o lungă perioadă în care BNR, în frunte cu guvernatorul Mugur Isărescu, a susţinut că n-ar trebui să existe plăţi retroactive şi că oamenii să-şi asume ce au semnat în contracte.
„Nu există clauze abuzive acceptabile. Orice clauză abuzivă trebuie eliminată, iar cel care a fost păgubit trebuie să fie despăgubit“, a declarat Bogdan Olteanu în deshiderea forumului, citat de HotNews. Pe de altă parte, el spune că „dacă se trece o anumită limită“ în privinţa relaţiei dintre bănci şi clienţi, atunci volumul creditării va scădea, într-o perioadă în care se doreşte repornirea creditării pentru susţinerea economiei. Mai mult, şi costurile creditării vor creşte, ca urmare a pericolului ca instanţele să găsească ilegale anumite practici bancare. Evident, soluţia cea mai la îndemână este eliminarea clauzelor respective din contracte, însă acest lucru va afecta veniturile băncilor.
Dialog, nu proces
Alexandru Păunescu, şeful Direcţiei Juridice din BNR, spune însă că problemele dintre bănci şi clienţi ar trebui rezolvate prin dialog, nu prin apelarea la instanţele de judecată. „Problema banca-client este una de comunicare. Nu numai una dintre părţi poate fi considerată vinovată, iar discuţiile privind clauzele contractuale trebuie să aibe loc la momentul semnării contractului, nu după nu ştiu căţi ani de la semnarea lor“, a afirmat Păunescu. El susţine că anularea unor comisioane şi a unor dobânzi în instanţă nu este cel mai bun lucru. „Au existat decizii ale unor instanţe care au anu