După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.
Guvernul a făcut luni un pas înapoi şi a amânat cu trei luni aplicarea accizei de 7 eurocenţi la motorină, decizie de compromis luată în urma protestului de amploare la care au participat peste 35.000 de transportatori de marfă din toată ţara care şi-au oprit activitatea.
Astfel, calculele guvernanţilor privind încasările la buget din această taxă au fost date peste cap, iar veniturile colectate la buget din acciza suplimentară la carburanţi vor fi mai mici cu aproape 125 de milioane de euro.
Luând în calcul cursul de schimb de la 1 octombrie 2012 (4,5223 lei/euro), TVA (24%) şi rata medie anuală din septembrie (4,77%), introducerea accizei de 7 eurocenţi la benzină şi motorină presupune o creştere a preţului final cu 41 de bani. Având în vedere că în România se consumă anual aproximativ 5,8 tone (7,15 miliarde de litri) de carburanţi, noua taxă ar aduce în plus în conturile statului aproximativ 660 de milioane de euro pe an.
Aproximativ 75% din consumul de carburanţi din România este reprezentat de motorină. Astfel că, amânarea cu trei luni a supraaccizei pe motorină va genera încasări mai mici cu apoximativ 124 de milioane de euro.
Guvernul caută soluţii să umple golul
În urma deciziei de amânare a accizei de 7 eurocenţi la motorină, care prespune încasări mai mici la buget, guvernanţii trebuie să găsească soluţii pentru a umple golul creat, astfel încât ţinta de deficit bugetar stabilită cu instituţiile financiare internaţionale să nu fie afectată.
Reprezentanţii Comisiei Europene (CE) au anunţat că sunt pregătiţi să analizeze propuneri alternative la acciză care să aibă acelaşi impact b