Documentul nu a produs efecte. Producătorii cer acum o lege
Anunţat cu tam-tam în vara anului trecut, Codul de bune practici semnat de reprezentanţii producătorilor şi cei ai marilor lanţuri de magazine nu a produs nici un fel de efecte.
Taxele şi practicile hipermarketurilor au rămas aceleaşi, în condiţiile în care codul cu pricina nu este cuprins în nici o lege, susţin reprezentanţii producătorilor din industria alimentară.
"Sunt impuse în continuare taxa de deschidere de magazin şi taxa de listare. Problema este că unii producători trebuie să le plătească pentru că nu au alte canale de distribuţie. După ce s-a extins caracatiţa marilor reţele dinspre periferie spre centru, au dispărut magazinele de proximitate. În plus, nu ne recuperăm banii", a spus preşedintele Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe.
La fel de vehement a fost şi preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), Dragoş Frumosu: "Am fost fraieri. Ministerul Agriculturii şi-a făcut imagine cu Codul de Bune Practici, la fel şi comisia economică din Parlament, care iniţiase un proiect de lege, dar rezultatul este zero. S-a semnat codul şi acum, după zece luni, avem acceaşi politică, aceleaşi taxe. Apar şi situaţii de genul să constaţi la casă că preţul este altul decât cel afişat. Plătim aceiaşi bani, aceleaşi taxe".
În iulie anul trecut, producătorii şi retailerii au semnat Codul de bune practici pentru comerţul cu produse agroalimentare, iar documentul a intrat în vigoare după ce Consiliul Concurenţei a anunţat că nu încalcă legislaţia specifică. Codul prevede că furnizorii nu pot fi obligaţi de comercianţi să contribuie la costurile de marketing, de deschidere sau de reamenajare a magazinelor.
În plus, neacceptarea acestor servicii nu poate fi luată în calcul drept clauză de încetare a colaborării între cele dou