Dupa decesul lui Steve Jobs, primul gind al celor interesati de soarta companiei - in primul rind, jurnalisti, investitori, oameni de business; apoi, utilizatori - a fost: "Urmeaza caderea Apple?" Unii dintre analistii pietei de IT au recomandat actionarilor sa vinda, caci, nu-i asa?, ce e Apple fara fondatorul ei? De altfel, multi s-au intrebat acelasi lucru, fapt demonstrat poate chiar de vinzarile iPhone 4S, botezat de cumparatori "for Steve", care, in subconstient, s-or fi gindit ca e ultimul produs la care a lucrat Jobs si, cine stie?, s-ar putea sa fie si ultimul de calitate, scrie Alex Mihaileanu pe blogul Subiectiv.
Interesantă mi s-a părut comunicarea Apple din ultima perioadă. Lansarea 4S la scurtă vreme de la decesul lui Steve Jobs era o chestie firească, pentru că a fost o extrem de bună ocazie de a specula buzz-ul şi de a vinde masiv. Ceea ce, după cum arată cifrele, s-a văzut: doar în primul weekend au vîndut patru milioane de bucăţi, dintre care mai bine de un milion numai în prima zi. În total, s-au vîndut peste 40 de milioane de iPhone 4S de la lansare – în condiţiile în care, din 2007, Apple a vîndut un pic peste 183 de milioane de iPhone-uri.
Marketing şi iar marketing
Moartea lui Steve Jobs a rămas, totuşi, un moment de cotitură pentru Apple, a creat o criză de încredere. Lumea s-a întrebat ce viitor are compania şi dacă noul CEO, Tim Cook, o să facă faţă. Succesul Apple s-a bazat şi pe geniul de marketer al lui Jobs, iar întrebarea firească a devenit: “poate Cook să îi ia locul?” Normal că nu poate şi nici n-are sens să facă un scop din asta. Ce poate face însă este să preia o serie de obiceiuri ale lui Jobs şi, deci, să dea senzaţia de continuitate. Ceea ce s-a întîmplat: a început să răspundă la mailurile de la utilizatori, asemenea lui Jobs. Şi, probabil, tot asemenea fondatorului, va urca pe scenă la prezentări.
@N_