Dincolo de toate teoriile economice şi strategiile "macro" cu care ne aburesc politicienii, capacitatea unei guvernări de a schimba în bine viaţa oamenilor se vede clar în cele 30 de secunde în care întindem produsele cumpărate pe banda casei de marcat.
Mi-au atras atenţia zilele acestea, la un supermarket, doi bătrânei care cautau cau mult în portofel banii pentru a achita produsele. Doamna, foarte supărată, repeta într-una că nu ştie cum, dar parcă o duce mai rău, deşi a tot auzit la televizor despre majorarea pensiilor. A ţinut neapărat să înşire ce îşi permitea acum trei ani şi nu mai poate cumpăra acum. Soţul i-a explicat resemnat că a fost o "şmecherie" cu punctul de pensie, ca la Radio Erevan. S-a mărit pe hârtie, dar în buzunar ei nu au mai mulţi bani. În plus au mai crescut şi preţurile. "Ne-au păcălit ăştia, dragă!", a concluzionat bătrânelul, strângând în mână plasa cu produse. Doamna de lângă el insista să-şi ţină tensiunea ridicată repetând într-una ce promiteau politicienii în campania electorală.
Cel mai bun test, care stabileşte eficienţa şi inteligenţa unei guvernări, este testul casei de marcat. Minciuna se vede pe banda cu produse şi în portofelul din care trebuie plătite. Dacă sunt mai multe şi cumpărătorii nu caută după mărunţiş prin toate buzunarele, testul casei de marcat e trecut de cei care administrează statul. Ponta pică astăzi testul casei de marcat.
Victor Ponta a promis luna de pe cer oricui era dispus să-l voteze. A obţinut astfel o majoritate parlamentară care îi permitea să facă orice. Cerul era limita pentru el şi guvernul lui, cu condiţia ca promisiunile făcute să fi fost bazate pe vreun calcul economic, pe ceva concret. Pentru cei doi pensionari, care au mai puţini bani deşi li s-a spus la televizor că pensia lor e mai mare, promisiunile lui Ponta au fost doar gargară electorală. În faţa lor a picat testul cel mai