Companiile cu volume mari de producţie dispun de logistica necesară pentru a procesa materiile prime, astfel că trimit pe pieţele externe produse cu grad înalt de prelucrare.
În contextul european actual, indicatorii macroeconomici ai României sunt argumentele forte în deciziile investitorilor străini, iar evoluţia contului curent al balanţei de plăţi este unul dintre cei mai sensibili parametri. Iar contul curent al României a avut în ultimii ani un deficit tot mai mic, pentru că exporturile au crescut într-un ritm mai accelerat decât importurile, îmbunătăţind per ansamblu imaginea ţării noastre în ochii investitorilor.
Exportatorii sunt, aşadar, cei care au contribuit în mod hotărâtor la notele bune pe care le-a luat România în analizele macroeconomice, pe baza cărora au scăzut în primul rând cotele de risc şi, implicit, costurile de finanţare externă. Dar cine sunt exportatorii?
75% produsele exportate sunt industriale
Cele mai recente statistici oficiale arată că produsele manufacturate reprezintă 34% din totalul exporturilor româneşti, la care se adaugă o pondere de peste 41% a maşinilor şi echipamentelor de transport. Asta înseamnă că principalii exportatori trebuie căutaţi în industrie, mai exact în industria prelucrătoare. Giganţii acestui sector, precum Alro Slatina sau ArcelorMittal, dau cea mai mare parte a produselor manufacturate, iar Dacia Piteşti este principalul furnizor de maşini şi echipamente pentru transport. Toate aceste categorii de mărfuri înglobează valori adăugate mari, care conferă o calitate net superioară exporturilor româneşti.
România are, desigur, şi exporturi de materii prime, dar acestea reprezintă sub 6% din total şi sunt realizate mai mult de către companii mici, care acţionează în funcţie de oportunităţile imediate, nu în mod strategic.Pentru a vedea concret strategiile urmate de ex