Reabilitarea căii ferate Bucureşti-Constanţa a durat cinci ani, la preţuri duble faţă de standarde. Din 2006 până în prezent, am cheltuit cu linia CFR Bucureşti-Constanţa mai mult de o jumătate de miliard de euro, pentru ca trenurile să meargă ca acum zece ani.
Ministerul Transporturilor a demarat lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa, parte din Coridorul IV paneuropean, în luna aprilie 2006. Pe atunci, se estima că valoarea proiectului se ridică la 665 de milioane de euro. Adică 2,9 milioane de euro pe kilometru, având în vedere că lungimea totală a acestei rute este de 225 de kilometri. Lucrările trebuiau încheiate acum doi ani, astfel încât trenurile să poată atinge viteza de 160 de kilometri pe oră, dar - după cum bine ştim cu toţii - nu sunt gata nici acum.
Citiţi şi:
Slobozia: Cel mai convenabil drum spre mare
Între timp, au apărut şi standardele de cost pentru astfel de lucrări (reabilitarea căii ferate pe un coridor paneuropean), în care este prevăzut un maximum de 2,18 milioane de euro/kilometru. Ultimele date centralizate la Ministerul Transporturilor arată, însă, că totalul costurilor pentru CFR Bucureşti-Constanţa a fost de 913 milioane de euro, adică puţin peste 4 milioane de euro/kilometru. Practic, de două ori mai scump decât era prevăzut în standarde şi cu 248 de milioane de euro mai mult decât era estimat oficial în urmă cu cinci ani.
Se încadrează în timp dacă nu opreşte
Principala promisiune a autorităţilor pentru această vară este aceea că trenurile vor face două ore şi jumătate de la Bucureşti până la Constanţa. Într-adevăr, aşa va fi, dar numai trenurile directe (patru rapide care nu vor opri în niciuna dintre staţiile intermediare) vor face două ore şi jumătate. Celelalte (două accelerate şi două rapide) vor face două ore şi 50 de minute, pentru că vor opri - după caz