Pentru GSK, numărul patru în farmaceutică, 2012 a fost cel mai slab din ultimii ani ca ritm de creştere a vânzărilor, spune Pascal Prigent, general manager pe România al companiei. Pentru 2013 nu se poate pronunţa – impredictibilitatea industriei este responsabilă pentru situaţie. Dar pentru Prigent un lucru este cert: 2013 este anul decisiv în farmaceutica românească.
„Dacă lucrurile nu se îmbunătăţesc acum, nu văd când şi cum îşi revine piaţa farmaceutică”, spune general managerul GlaxoSmithKline (GSK). Temerile sale pornesc de la cele întâmplate anul trecut în sănătate, în general, şi în farmaceutică, în particular. Concret, pe piaţa medicamentelor, clawback (o taxă pe vânzările producătorilor) şi restanţele de recuperat de la stat (din vânzarea de medicamente compensate şi gratuite), corelate cu o „piaţă financiară fragilă” au făcut ca multinaţionalele prezente local să se gândească de două ori dacă îşi vor continua planurile investiţionale în România.
„Dificultăţile din piaţă au început să afecteze şi cele mai puternice companii, iar prognoza rămâne modestă la nivel de ansamblu pentru 2013”, a declarat Petru Crăciun, director general Cegedim România, odată cu lansarea celei mai noi analize de piaţă a companiei pe care o conduce.
Cum a fost eliminată creşterea din pharma
„Este dificil să investeşti în România fără să creşti, iar situaţia de anul trecut a eliminat creşterea”, subliniază Pascal Prigent. Potrivit analizei Cegedim, rata anuală de creştere a pieţei farmaceutice a fost anul trecut sub aşteptări, creşterea înregistrată de 8,3% în lei s-a situat sub prognoza iniţială de 8,9%. De vină a fost „evoluţia constrângerilor, nu a nevoilor”, se arată în raportul Cegedim.
De-a lungul timpului, spune Prigent, atunci când o companie farmaceutică se uita la România vedea trei aspecte cheie: „risc, pe care orice investitor şi l-a asumat,