Specialiştii în online nu cred că în România va fi introdusă prea curând abonarea la site-urile de ştiri. Şefii publicaţilor din SUA şi-au arătat intenţia de a taxa utilizatorii site‑urilor de ştiri. Este greu de spus dacă modelul va funcţiona peste ocean şi, cu atât mai puţin, în România. Presa românescă şi cea internaţională vuiesc după anunţul făcut de magnatul News Corporation, Rupert Murdoch, care intenţionează ca, de anul viitor, să introducă abonamentele pentru vizitarea site-urilor din portofoliul trustului. Un model pentru Murdoch a fost chiar în „curtea“ sa, „Wall Street Journal“, în cadrul căruia anumite secţiuni sunt contracost.
Însă „Wall Street Journal“ este o publicaţie economică, ce vizează oamenii de afaceri care sunt dispuşi să plătească un abonament pentru informaţii despre domeniul în care activează. Rămâne de văzut cât de dependenţi vor fi americanii de rând de informaţiile generaliste oferite de publicaţii precum „New York Times“ sau „The Sun“.
Site-urile de nişă au o şansă
Toţi specialiştii în online aşteaptă cu interes deznodământul acestui experiment, iar dacă va funcţiona, ar putea schimba faţa internetului la nivel mondial. Şi totuşi, în România va putea funcţiona un asemenea model? Oamenii cu experienţă din online şi-au arătat scepticismul.
Daniel Nazare, directorul editorial al diviziei web Adevărul Holding, crede că lucrurile se vor mişca mai repede în cazul internetului, urmând tendinţa explozivă pe care a avut-o acest mediu încă de la început. „Dacă acel content va fi unul interesant, care va genera interes, atunci lumea va plăti, mai ales că sumele nu sunt unele exagerat de mari“, declară Nazare.
Tot el mai spune că este frustrant când vezi că anumite materiale bine documentate ajung să fie luate „copy-paste“ de alte site-uri şi bloguri. „Un ziar costă, în medie