În 2010 a fost Anul Gustav Mahler, iar în 2011 este din nou Anul Mahler. Filarmonica „George Enescu“ încearcă să se apropie de ideea de integrală pe parcursul a doi ani, iar la Sala Radio pot fi ascultate unele dintre capodoperele mahleriene.
Crizele, rupturile, conflictele pe care Mahler le-a reflectat în muzica sa în urmă cu mai bine de un secol sunt cele ale epocii noastre, la fel suprimarea barierelor între genuri şi stiluri, explozia formelor, prăbuşirea valorilor tradiţionale şi marile întrebări care rezultă din toate acestea. Mahler este contemporanul lui Freud sau Kafka - toţi trei evrei şi originari din Boemia - şi este unul dintre pilonii revoluţiei spirituale petrecute în Viena începutului de secol XX.
Un meloman rafinat nu va rata întâlnirile bucureştene cu muzica lui Mahler, fie că a fost deja la „Simfonia a VI-a" în versiunea dirijorală a lui Camil Marinescu sau „Simfonia a V-a" sub bagheta lui Horia Andreescu, la Ateneu, alături de Orchestra Filarmonicii, fie că va fi interesat de versiunea olandezului Theo Wolters - dirijor-asistent al maestrului Mariss Jansons la Royal Concertgebouw Orchestra - la prima simfonie a lui Mahler programată chiar săptămâna aceasta, la 18 februarie, la Sala Radio, precedată în aceeaşi seară de celebrul Concert nr. 5 pentru pian şi orchestră, „Imperialul" de Beethoven, în versiunea lui Horia Mihail.
Paradoxul ca originalitate
Prima audiţie a „Simfoniei I" la Budapesta, în 1889, a fost un eşec, iar după acest concert Mahler a renunţat pentru o perioadă la experimentele simfonice. Paradoxurile şi antinomiile sunt cele care dau artei sale originalitatea şi bogăţia. Muzica lui este hrănită de conflictele intime, de aspiraţiile şi de viziunile lui metafizice.
Punct culminant al creaţiei simfonice mahleriene, „Simfonia a III-a", în care orchestrei i se alătură Corul Academic şi Corul de Copii, va fi