Majorarea accizelor la kerosen (principalul carburant al aeronavelor) cu 18,6% de la 1 ianuarie se va transfera aproape integral în preţul biletelor. Scumpirile vor interveni imediat ce operatorii vor cumpăra carburant cu noile accize.
Între combustibilii la care accizele se vor calcula după noua metodă şi vor creşte semnificativ se numără şi kerosenul, carburantul avioanelor.
Concret, la acest produs, accizele vor creşte cu 18,6%, de la 375,91 euro/1.000 de litri la 445,91 euro/1.000 de litri, în condiţiile în care carburantul este cel mai important cost operaţional în transporturile aeriene.
Iar dacă acest cost creşte cu aproape 19%, se scumpeşte proporţional şi ora de zbor, lucru care va duce la o scumpire cu cel puţin 15% a biletului de avion, estimează reprezentanţii companiilor aeriene.
Operatorii, cu decizia pe masă
„Un avion de dimensiuni medii, cum au majoritatea companiilor de linie, consumă între 600 şi 700 de kilograme de kerosen la ora de zbor, deci vă puteţi da seama ce înseamnă o acciză crescută la 445 de euro pe mia de litri. O asemenea majorare se va reflecta integral în preţul biletelor, dacă şi la anul vom avea cotaţiile de azi pe pieţele internaţionale. Noi ne uităm pe cotaţiile Bursei de la Rotterdam, iar cei care ne distribuie kerosenul în România mai adaugă taxele şi comisioanele. Dacă majorarea accizei va ajunge până la noi, la operatorii aerieni, atunci şi biletele se vor scumpi proporţional. Carburantul înseamnă 35% din costul orei de zbor şi este cel mai important factor de cost, astfel că impactul accizelor se va vedea imediat“, ne-a declarat Adrian Ionaşcu, director general adjunct al companiei aeriene Blue Air.
El a precizat, însă, că scumpirile nu vor fi aplicate de acum, deşi se vând deja bilete pentru vara anului viitor, pentru că „nu ne putem baza pe ceva care nu a intrat încă în vigo