În zonele cu mare risc de viscol din Moldova şi Dobrogea nu s-a depus nicio ofertă, iar în Oltenia procedura de licitare a lucrărilor de întreţinere pe timp de iarnă este suspendată. În rest, firme regionale, mai mult sau mai puţin cunoscute în domeniu, şi-au împărţit ţara.
La nivelul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) se află în ultima fază de analiză ofertele depuse de către firmele interesate să ne deszăpezească şoselele în iernile 2013-2014 şi 2014-2015.
Licitaţiile pentru principalele tronsoane de autostrăzi şi drumuri naţionale din ţară au avut loc între 9 şi 12 septembrie, dar există judeţe în care procedurile sunt suspendate şi, mai rău, în unele zone cu risc maxim de înzăpezire există o suspectă lipsă de oferte.
Din datele comunicate pentru „Adevărul“ de către conducerea CNADNR reiese că, spre exemplu, în judeţele Vrancea, Brăila, Bacău, Galaţi, Constanţa şi Tulcea – adică exact acolo unde în fiecare iarnă sunt înzăpeziri masive, până la blocajul total al circulaţiei – nicio firmă nu s-a oferit să liciteze pentru deszăpeziri.
Desigur, ca în fiecare iarnă, firmele „care trebuie“ vor apărea imediat după producerea calamităţii, când deszăpezirea va deveni o urgenţă şi se va atribui fără licitaţie. În altă ordine de idei, situaţia din Oltenia şi sud-vestul ţării este deocamdată incertă pentru că procedurile de licitare aferente judeţelor Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi şi Vâlcea au fost suspendate în urma unei decizii a Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor.
Unde sunt „regii asfaltului“?
Printre companiile care licitează acum pentru deszăpezirile iernilor următoare nu se mai regăsesc – ca în anii trecuţi – decât una-două din bine-cunoscutele firme ale „regilor asfaltului“. Să fi renunţat acestea, brusc, la butoiul cu miere al banilor de la stat sau ş