Statul trebuie să le plătească americanilor atât sumele restante până la finalul anului, cât şi banii necesari încheierii lucrărilor începute. După o creştere constantă a costurilor aferente construcţiei la Autostrada Transilvania, Bechtel impune condiţii de plată din cele mai dure.
Termenii în care s-a tranşat rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel înseamnă, pentru statul român, costuri suplimentare de aproximativ 650 de milioane de euro. Constructorul american a acceptat să finalizeze cei 64 de kilometri începuţi pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, dar a impus condiţii extrem de dure: partea română, reprezentată de Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR), trebuie să plătească până la finele acestui an peste 100 de milioane de euro, reprezentând datoria pentru lucrările deja efectuate.
În continuare, construcţia celor 64 de kilometri (Suplacu-Borş) va costa cel puţin 440 de milioane de euro. În plus, americanii pretind plata unor lucrări nerecunoscute de CNADNR, care mai adaugă 110 milioane de euro la toate aceste costuri, potrivit unor surse din apropierea negocierilor. Pentru singura bucată de autostradă finalizată până acum (Câmpia Turzii-Gilău), statul român a plătit 25 de milioane de euro pe kilometru. Apoi, după negocierile purtate în vederea rezilierii contractului, americanii au acceptat să termine lucrările cu 7 milioane de euro pe kilometru, deşi spuneau că nu se poate construi mai ieftin decât fusese până în acel moment.
Preţuri de trei ori mai mari
După mai bine de şapte ani de la demararea lucrărilor, nu mai putem decât să constatăm că de la o autostradă care trebuia să aibă în total 415 kilometri, construiţi cu 2,2 miliarde de euro, demarată în 2004 cu termen de finalizare 2011, vom ajunge să plătim 1,8 miliarde de euro pentru doar 116 kilometri, adică de trei ori mai mult decât ar fi normal.