Vestea că autoturismele se vor scumpi de la anul în medie cu 10% a umplut piaţa auto de lângă Pruncul cu potenţiali cumpărători.Vânzătorii se plâng însă că nu obţin venituri mari, fiindcă moldovenii se orientează spre maşini ieftine.
Duminică, piaţa de automobile second hand de lângă Chişinău semăna cu un muşuroi de albine. Doi poliţişti redirecţionau maşinile ca să descongestioneze traficul în preajmă. Coloana de autovehicule prinse în ambuteiaj se întindea pe o lungime de doi kilometri. Cu aşa aglomeraţie s-ar părea că vânzările merg strună. Vânzătorii se plâng însă că acestea nu se compară cu ce a fost acum şase-şapte ani. La piaţă, subiectul principal de discuţii este intenţia autorităţilor de a majora accizele la importul de automobile. Comercianţii de maşini vechi susţin că au urmărit cu sufletul la gură dezbaterea din Guvern pe proiectul de lege care va impune accize mai mari cu circa 50%.
Vitalie Răileanu este importator privat. De cinci ani aduce maşini din Germania. „Import câte una. După ce o vând, mă duc după alta. Mă orientez spre autoturisme second hand, în valoare de 5-10 mii de euro, se vând mai uşor", spune bărbatul. Zilele trecute, a luat un credit de la bancă. A mai împrumutat bani şi de la rude, ca până la sfârşitul anului să importe cinci maşini. „Dacă reuşesc, le-aş putea vinde un pic mai ieftin decât va fi preţul de piaţă în 2012", a explicat bărbatul. Ministerul Finanţelor, care a iniţiat modificările legislative, motivează prin faptul că astfel vor fi acumulate fonduri suplimentare în buget şi va fi protejat mediul. Ultima majorare a accizelor, până la 3,5 euro pe centimetru cub, a avut loc în aprilie, fiind vizate autovehiculele diesel cu o capacitate a motorului mai mare de 2.500 de centimetri cubi şi la cele cu motor pe benzină cu capacitatea mai mare de 3.000 de centimetri cubi.
Guvernanţii mai propun ca persoanele fizice