“Este cu adevărat naiv cel care îşi închipuie că dispune de liberul arbitru din momentul în care intră într-un spaţiu comercial - Emmanuelle Menage, realizatoarea documentarului “Consommateurs pris au piege”
Iubim echipa Naţională? O, da! O iubim necondiţionat. Aşa cum este ea, cînd mediocră (cel mai adesea), cînd insuportabilă, cînd entuziasmantă. Dar, oricît ar suna de mercantil, echipa naţională nu este doar un mănunchi de sentimente şi resentimente. Echipa naţională este şi un produs. Unul care trebuie vîndut. Unul care trebuie marketat. Mai pe româneşte, făcut atrăgător. Chiar mai atrăgător decît este în realitate. În acest punct extrem de precis, ar trebui să intervină Federaţia Română. Cu o strategie, termen arid care conţine însă o întreagă filosofie în spate. FRF ar trebui să devină jucător de bază pe teritoriul promovării imaginii naţionalei. Şi ca să înţelegeţi cît de prost îşi face treaba echipa de la Casa Fotbalului, o să vă povestesc pe scurt despre cum lucrează astăzi marile reţele comerciale în materie de marketing. Cum ne obligă să cumpărăm, lăsîndu-ne să credem că am acţiona de bună voie.
Joi dimineaţă, canalul TV5 Monde a difuzat documentarul-anchetă “Consommateurs pris au piege” (“Consumatori prinşi în capcană”, VIDEO AICI). Realizatoarea Emmanuelle Menage a stat de vorbă cu oameni care lucrează în domeniu. A mers în lanţuri comerciale internaţionale. În hipermarketuri şi în buticuri exclusiviste. La concesionari prestigioşi de automobile. Totul în scopul de a demonstra cum este influenţat şi chiar manipulat consumatorul din momentul în care pătrunde într-un magazin. Cum este îndemnat să cumpere lucruri de care nu are nevoie neapărat. Mai ales aşa ceva.
S-a vorbit acolo, în film, despre neuromarketing. Termenul nu trebuie tradus, ci doar explicat. Înseamnă felul în care comerciantul procedează pentru a intra în mintea potenţia