Afirmată ca scenografă a spectacolelor lui Radu Afrim, Iuliana Vîlsan expune acum picturi şi desene. Lucrările artistei Iuliana Vîlsan pot fi văzute la European Art Gallery încă două luni de acum înainte.
Conceptul expoziţional al European Art Gallery, înfiinţată în toamna anului trecut de Radu Boroianu şi Mihai Covaci la câţiva paşi de Piaţa Unirii, în Regina Maria 18, cere ca acest spaţiu să fie dedicat unor importanţi artişti români care s-au stabilit în străinătate, însă mai puţin cunoscuţi şi apreciaţi în ţara de baştină. După suprarealiştii şi barocii Nicolae Maniu şi Michael Lassel, i-a venit acum rândul Iulianei Vîlsan, ale cărei lucrări vor putea fi văzute aici până la sfârşitul lunii iunie.
Gracil şi jucăuş
Alegerea nu distonează, pentru că, deşi artista nu practică manierismul „hard" al celor doi, împănat de filosofie esoterică şi de citate din marii maeştri, iar lucrările sale sunt mai feminine şi mai graţioase, ne păstrăm într-o zonă a jocului şi a subtilităţii picturale. Nu mai avem detalii realizate cu minuţie şi cu acribie - pe principiul de generare al picturii baroce - ca în cele două expoziţii anterioare, Iuliana Vîlsan practică esenţializarea, fonduri largi, de un bleu închis de cele mai multe ori, pe care plasează câte un simbol relevant: landoul („personaj" în cele mai multe dintre picturi), fluturaşi minusculi, musculiţe sau peştişori. Un alt motiv recurent este cel al tablei de şah, cu contrastul său cromatic atât de plăcut ochiului.
Artista practică o pictură gracilă şi jucăuşă, în mod evident feminină, populată de obiecte şi creaturi care nu provoacă teamă, ci mai degrabă evocă un univers domestic şi senin. În lumea Iulianei Vîlsan, deşi declarat fantastică, angoasa şi incertitudinea nu sunt prezente, iar expoziţia poate fi savurată în linişte, fără a da cuiva impresia că e supus unei presiuni existenţiale de