După ce Fondul Monetar Internaţional a cerut autorităţilor să reducă datoriile şi să elimine subvenţiile la 10 societăţi de stat cu probleme, acestea fixează ţinte ambiţioase de profit operaţional. Cu datorii de miliarde de lei şi cu subvenţii reduse semnificativ, trecerea pe plus va fi o sarcină grea pentru companiile monitorizate.
După ce în vara anului trecut 10 companii de stat cu probleme au intrat în vizorul Fondului Monetar Internaţional, impunându-se reducerea datoriilor acumulate de acestea, dar şi eliminarea subvenţilor, Guvernul promite acum chiar trecerea pe plus a acestora, potrivit scrisorii suplimentare din februarie la acordul stand-by.
Pentru cele 10 companii de stat - CN Căi Ferate CFR, SN Transport CFR Călători, CN a Huilei, Termoelectrica, CN de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Metrorex, CFR Marfă, Electrocentrale Bucureşti, Electrificare CFR şi Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare - vor fi fixate ţinte trimestriale de EBIT (câştiguri înainte de dobânzi şi impozite), excluzându-se subvenţiile.
Mai exact, cele 10 companii campioane la datorii şi pierderi vor trebuie să obţină până la finele lunii martie un profit operaţional de 1,381 miliarde de lei, iar la jumătatea anului - 2,619 miliarde de lei. Nu sunt însă aceste ţinte puţin cam ambiţioase?
„Ar fi de dorit ca Guvernul să reuşească măcar să stopeze pierderile din companiile şi regiile statului. Dar numai cu o simplă reducere de personal nu se poate obţine performanţă, iar într-o perioadă atât de scurtă, unul-două trimestre, nu se va putea face ceea ce nu s-a realizat în 20 de ani", comentează angajamentele statului Ioan Cezar Corâci, preşedintele Uniunii Generale a Industriaşilor din România - UGIR-1903.
Executivul de la Bucureşti s-a angajat, totodată, să furnizeze către Fondului informaţii privind sancţiunile decise dacă bugetele şi ţintele companiei