Klaus Geil, negociatorul-şef din partea Comisiei Europene pentru Acordul privind spaţiul aerian comun dintre UE şi Moldova a explicat ce schimbări va aduce țării noastre documentul parafat recent. Oficialul european spune că nu va fi uşor să implementăm legislaţia UE în domeniul aviaţiei, dar că, în schimb, vom avea multe beneficii.
„Adevărul“: Dle Geil, negocierile au început în iulie şi au fost finalizate în octombrie 2011. Cum explicaţi că au decurs atât de repede?
Klaus Geil: Există o zicală în limba engleză: „Unde este dorinţă există şi o cale". Negocierea a fost posibilă într-un timp-record datorită voinţei clare a ambelor părţi şi pregătirii foarte bune a procesului. Cele două runde de tratative pe care le-am avut au fost eficiente.
UE a anunţat că va oferi asistenţă tehnică Moldovei pentru punerea în practică a standardelor europene în domeniul aviaţiei. Ce va include?
Obiectivul general al proiectului este de a îmbunătăţi siguranţa şi securitatea transportului aerian. Prin urmare, vom asista autorităţile din Moldova la adoptarea şi aplicarea cadrului legal şi de reglementare pentru sectorul aviaţiei, în conformitate cu condiţiile convenite în Acord.
Ce capitol a fost cel mai greu de negociat?
Multe aspecte nici nu au necesitat dezbateri. Cel mai mult timp i-am dedicat unuia dintre cele mai importante capitole din Acord, siguranţa zborurilor. Am convenit că Republica Moldova va revizui registrul aeronavelor civile şi va retrage, în decurs de 12 luni, toate aeronavele care nu sunt conforme cu standardele internaţionale de securitate aeriană. Am căzut de acord, de asemenea, asupra unei perioade de tranziţie pentru excluderea treptată a avioanelor ce nu sunt certificate în conformitate cu legislaţia UE, precum şi referitor la implicarea mai activă a Republicii Moldova în activitatea Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA