Reducerea traficului de pe calea ferată a adus societăţie feroviare în incapacitate de plată. O nouă întârziere a plăţii salariilor a inflamat, ieri, conflictul dintre administraţie şi sindicatele feroviarilor. Conducerea CFR Marfă se află în faţa unei situaţii financiare extrem de delicate: pe de-o parte, societatea are de plătit datorii mai vechi create printr-un împrumut bancar, iar de cealaltă parte, salariile trebuie plătite la timp.
În condiţii normale, fluxul financiar putea fi asigurat fără prea mari probleme, dar reducerea traficului din ultimele luni a diminuat încasările principalului transportator feroviar de marfă, reducând dramatic şi capacitatea acestuia de plată.
În această atmosferă tensionată s-a desfăşurat, ieri, o nouă rundă de negocieri între reprezentanţii administraţiei şi cei ai angajaţilor CFR Marfă.
Taberele sunt greu de conciliat
Directorul general al CFR Marfă, Călin Graţian, a explicat întârzierile salariale din ultimele zile prin faptul că societatea trebuie să plătească în această lună o tranşă dintr-un împrumut sindicalizat de 120 de milioane de euro, contractat în 2007 de la un consorţiu de bănci.
„Veniturile CFR Marfă au scăzut anul acesta cu 44%, iar cheltuielile cu salariile au o pondere de 92% din venituri. Anul trecut, salariile erau 38-39% din venituri“, a spus directorul CFR Marfă, citat de agenţiile de presă. „Dacă nu facem disponibilizări, va trebui să reducem norma de lucru cu cât au scăzut şi încasările, adică cu 44%. Salariile, în acest caz, vor scădea proporţional. Altă soluţie nu văd“, a conchis Graţian.
La rândul său, vicepreşedintele Federaţiei Naţionale a Mecanicilor de Locomotivă, Voicu Sala, a declarat că federaţia a hotărât acţionarea în instanţă a SN CFR Marfă, în următoarele zile, ca urmare a nerespectării CCM privind plata sala