După două decenii în care a condus destinul glorios al Operei din Viena, Ioan Holender va fi în continuare consilier al Operei de la Tokyo, al Operei din Budapesta şi al Metropolitan Opera din New York. Pătrunzând într-o sâmbătă la prânz în întunericul parterului Operei din Viena, senzaţia era cea a unei schimbări abrupte. Din atmosfera rece de afară am plonjat în atmosfera unui adevărat show.
Protagonistul respectivului eveniment, deşi nu folosea un limbaj ultraacademic, reuşea să se mişte cu dezinvoltură, cu inspiraţie şi cu umor în zona atât de delicată a spectacolului de operă, totul petrecându-se într‑unul dintre cele mai titrate teatre de gen din lume.
Ioan Holender se afla la ultima întâlnire oficială cu publicul Operei din Viena, un public care nu este (după cum cu surprindere aveam să constat) doar cel al marilor cântăreţi care urcă pe scenă. Este şi publicul lui Ioan Holender. Chiar fără a înţelege bine limba germană, eşti cucerit de complexitatea şi de farmecul prezenţei lui Ioan Holender pe scenă, în lumina reflectoarelor, în faţa publicului său, unde se simte ca peştele în apă.
După două decenii în care a condus în calitate de director general destinul glorios al Operei din Viena, va fi în continuare consilier al Operei de la Tokio, al Operei din Budapesta şi al Metropolitan Opera din New York şi va conduce din punct de vedere artistic Festivalul Internaţional „George Enescu" de la Bucureşti.
Românii de la Opera din Viena
Am participat la un superb spectacol cu „Boema" de Puccini ce o avea în distribuţie pe Anita Hartig. L-am întrebat pe Ioan Holender ce crede că se va întâmpla cu numeroşii români pe care i-a adus în teatru: „O mare parte dintre cei care sunt rămân, pentru că am vorbit eu cu noul director, Dominique Meyer, despre ei. Cel puţin un an vor rămâne toţi, apoi va decide el privind calitatea acestora, respectiv dacă