În două concerte-eveniment, Orchestra Filarmonicii din Moscova a ajuns la Bucureşti în turneul jubiliar – 60 de ani de la înfiinţarea orchestrei, după ce i-a bucurat pe iubitorii genului din Arad şi din Timişoara. Programe populare, cu lucrări celebre ale muzicii romantice şi postromantice i-au atras pe toţi cei care au aflat despre această neobişnuită întâmplare muzicală.
Aşa cum s-a comentat de nenumărate ori, între festivalurile Enescu la Bucureşti nu se întâmplă altceva decât concertele orchestrelor cu sediul în Capitală, concerte al căror nivel variază în funcţie de cota dirijorilor sau soliştilor invitaţi, sau de eventualele evenimente repertoriale. Venirea unei orchestre străine, cu atât mai mult a uneia de cota Filarmonicii din Moscova, reprezintă o raritate.
Chiar dacă am aflat târziu, şi mai mult prin asociere cu faptul că pe 3 iunie Filarmonica din Bucureşti va concerta la Moscova, unde a fost ultima dată în 1989, nu am ratat ocazia de a mă afla printre spectatori. Cele două concerte au fost diferite, în primul rând pentru că la pupitru s-au aflat pe de o parte Yuri Simonov, cel care deţine conducerea orchestrei de 13 ani, iar pe de altă parte Yuri Botnari, unul dintre discipolii acestuia, originar din Chişinău.
De-a lungul timpului, artiştii au fost conduşi de legendarii Kirill Kondrashin şi Dmitry Kitayenko
Muzica aleasă pentru turneu a fost una imparabilă în relaţia cu publicul, entuziasmul celor aflaţi în sală fiind proporţional la ascultarea unor lucrări precum Dvorak - Simfonia a IX-a, Wagner - Preludiu şi Moartea Isoldei din opera Tristan şi Isolda, Stravinski - Suită din baletul Pasărea de foc, sau Rahmaninov - Dansuri simfonice, Ceaikovski - Uvertura fantezie Romeo şi Julieta şi Suită din baletul Lacul lebedelor.
Argumente în favoarea decanului de vârstă
Totuşi, instrumentul per