Anul viitor va fi unul decisiv pentru segmentul de leasing. Firmele de dimensiuni reduse par aproape condamnate după evoluţia din acest an. Sursa: Reuters
Scăderea pieţei auto şi criza economică au coborât finanţările cu aproape 75%, iar restanţele au explodat, depăşind 35% din totalul contractelor.
„Cred că marile companii de leasing vor supravieţui crizei. Pe de altă parte însă, firmele mici prezente pe piaţa românească vor avea un an dificil, iar supravieţuirea lor va reprezenta o adevărată provocare”, apreciază Kurt Leitner, CEO al Porsche Finance Group, citat de „Capital”.
Nici firmele de dimensiuni semnificative nu vor avea o viaţă prea uşoară, cuvântul de ordine pentru 2010 fiind supravieţuirea şi în niciun caz dezvoltarea. „În 2010, nu suntem forţaţi să aplicăm schimbări majore în planul nostru de afaceri. Totuşi, vom acorda o mare atenţie costurilor, prin scăderea cheltuielilor acolo unde este posibil”, spune Leitner.
Restanţele, principala provocare
Conform datelor de la finale lunii septembrie, contractele restante din totalul finanţărilor au depăşit 35%.
„Cele mai mari probleme pe care le avem vizează politica de provizionare a BNR, care ar trebui să fie mai flexibilă, precum şi decizia Curţii Constituţionale cu privire la suspendarea executării silite a unor bunuri, ceea ce ne creează mari probleme”, susţine, pentru „Capital”,
Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB). Situaţiile disperate cer măsuri de aceeaşi natură, astfel că firmele de leasing nu s-au ferit să le aplice.
„În aceste momente de criză, companiile de leasing se orientează către marketing, revânzare, precum şi pe restructurarea creditelor. Majoritatea agenţilor de vânzări au fost recalificaţi şi se ocupă în principal de recuperare”, spune Ahcia