"De struguri", "de portocale" etc. sunt băuturile care n-au văzut în viaţa lor fructul. Eticheta ne arată portocala, iar la ingrediente lipseşte complet Sursa: ADRIAN PÎCLIȘAN
Cea mai tare aberaţie în materie de alimentaţie: pe eticheta unui cunoscut suc vândut în România scrie cuvântul "STRUGURI", iar pe partea cealaltă a sticlei, la ingrediente, lipseşte cu desăvârşire elementul esenţial - strugurii. Legea spune că trebuie să pui minim 4% concentrat din fructul respectiv la 2 litri de suc pentru a-l putea numi "de portocale", "de kiwi" etc. Dacă nu pui nici măcar acele câteva linguriţe, scapi dacă scrii pe etichetă: "cu gust de portocale, lămâie etc". Sunt sucurile care n-au văzut în viaţa lor fructul, iar studiile arată că 50% din populaţie (adică în primul rând copiii) consumă numai aceste produse.
Extract de mere pentru suc de struguri
Dintr-un kilogram de portocale stoarse poţi produce 150 l de suc. E o afacere cu valoare adăugată foarte mare, pentru că pe lângă mustul de fructe, adaugi doar compuşi chimici, ieftini: aromă, îndulcitori, conservant. La sucul "cu gust de struguri", singurele ingrediente naturale sunt "extractele de mere şi hibiscus", deci gustul de strugure e obţinut pe cale chimică.
Un chimist în domeniul băuturilor carbogazoase susţine că jumătate din populaţia României consumă sucuri ieftine. "Sunt oameni care nu au posibilităţi financiare şi cumpără aceste băuturi ieftine pentru copii. Alţi 25% beau sucuri naturale, iar restul nu consumă deloc, se limitează la apă plată şi sucuri preparate în casă", explică Doina Cărpinişan, inginer chimist. A lucrat 20 zeci de ani în industria băuturilor răcoritoare şi ştie bine afacerea: "La preţul unei băuturi de 2 litri care se vinde cu 4-5 lei, strict producerea costă maximum 60 de bani. Restul e marketing şi profit".
Exemple: un butoi de suc dintr-o portocală stoarsă
Ca