Prestigioasa agenţie de presă AFP (Agence France Presse) relatează despre „boomul” produselor eco şi bio în Europa de Est, citând şi cazul Clujului. Cafenelele şi restaurantele bio, care se deschid în România şi în Bulgaria, numeroasele pieţele bio din Ungaria şi raioanele bio din supermarketurile poloneze sunt câteva din exemplele care demonstrează că moda alimentelor fără pesticide şi conservanţi ia amploare în Europa de Est, comentează AFP.
„În 2009 au fost deschise magazine specializate în produse bio, la Cluj fiind inaugurat un restaurant 100 la sută bio, iar la Sofia o cafenea”, notează agenţia de presă. Este vorba de Bistro Verde, unde tot ce se serveşte este eco.
Citeşte şi
Cluj: Clujul are primul restaurant bio 100 % din România (GALERIE FOTO)
Totuşi, potrivit jurnaliştilor francezi, În prezent, produsele bio nu reprezintă decât unu la sută din alimentele comercializate în România şi Bulgaria, potrivit ministerelor acestor ţări, consumul concentrându-se în principal în capitale.
Costul produselor rămâne un obstacol în ţări ca România unde salariul mediu este de 325 de euro. Un litru de suc de mere bio costă de două ori mai mult (3,3 euro) decât acelaşi suc „clasic” (1,2 până la 1,7 euro), potrivit AFP.
„În România a existat o fascinaţie pentru McDonalds”
„Tendinţa generală denotă o creştere a vânzărilor de produse bio în ţările din fostul bloc comunist. Numeroase magazine şi lanţuri de supermarketuri specializate au fost deschise recent în această regiune”, a declarat directorul pentru cercetare al biroului de studii britanice Organic Monitor, Amarjit Sahota.
Creşterea nivelului de trai pentru anumite categorii şi un interes crescut pentru o viaţă mai sănătoasă - un exemplu fiind apariţia paginilor „verzi” şi pentru „sănătate” în cotidiene - explică a