Baloanele cu aer cald sunt folosite în orice colţ al lumii pentru a le oferi turiştilor o privelişte spectaculoasă asupra împrejurimilor, dar şi pentru activităţi sportive sau relaxante. Dar ele nu mai sunt privite cu prea multă încredere de când a avut loc accidentul din Luxor, Egipt, în urma căruia 19 persoane au murit.
Care sunt elementele de bază ale zborului cu balonul
În esenţă, balonul este un sac de nailon (cunoscut sub numele de anvelopă) umplut cu aer cald generat de arderea propanului lichid dintr-un arzător de oţel. Mai multă căldură generată face ca balonul să se ridice mai mult, iar caldura în cantitate mai mică face ca balonul să coboare. Baloanele cu aer cald zboară în direcţia vântului.
Pilotul de baloane Phil Dunnington spune că aceasta a fost „prima formă de zbor a omului“. Francezii au inventat baloanele cu aer cald în 1793, iar de atunci şi până acum a fost dezvoltat pentru a fi utilizat în sport şi în turism, dar au fost folosite şi de armată.
Cât de sigur este zborul cu balonul?
În timp ce orice activitate are riscurile sale, zborul cu balonul este „unul dintre cele mai sigure mijloace de zbor“, crede Jean-Claude Weber, preşedintele Comisiei Zborului cu Balonul din cadrul Federaţiei Internaţionale de Aeronautică.
„Pluteşti în aer ca o pană. Dai drumul la căldură în balon pentru a te ridica şi apoi pluteşti în atmosferă“, spune el pentru CNN.
Chiar şi atunci când rămâne fără combustibil, balonul poate fi aterizat în siguranţă. „Nu se aseamănă cu un accident de avion. Este ca o paraşută imensă. Dacă cobori cu grijă şi dacă o faci într-un mod controlat poţi să aterizezi şi cu ajutorul aerului cald din balon dacă este încă umflat“, adaugă Weber.
Un incendiu la bordul balonului este, poate, cea mai periculoasă situaţie în care un pilot se poate afla, pentru că singura cale de scăpare este să sară peste