Ajunse, în primele zile ale lui octombrie 2013, la ediţia a treia, Întâlnirile Internaţionale de la Cluj, manifestare de cultură teatrală iniţiată de Teatrul Naţional „Lucian Blaga”şi de directorul acestuia, regizorul Mihai Măniuţiu (aceiaşi cărora le datorăm mai vechile Colocvii ale criticii) şi-au dovedit viabilitatea, dobândind acum un plus de consistenţă şi un impact cultural superior.
Chiar aşa: mai poartă sau nu mai poartă instituţia în cauză - Teatrul Naţional „Lucian Blaga”- numele marelui poet, un nume pe care şi l-a asumat întotdeauna cu discreţie?
Anul acesta organizatorii Întâlnirilor... s-au gândit să îl omagieze, prin spectacole, dezbateri şi lansări de carte, pe marele teatrolog George Banu care, în iunie 2013, a împlinit 70 de ani. Fireşte, în decizie locul primordial l-au deţinut valoarea, importanţa covârşitoare ale lui George Banu în peisajul teatrologic european al ultimilor 45 de ani. O valoare ce a căpătat substanţă şi a ajuns să îşi sporească proeminenţă cu fiecare nouă carte purtând semnătura sărbătoritului, cu fiecare prezenţă a domniei-sale la un colocviu ori un festival de teatru. O carte precum Călătoriile sau orizontul teatrului- Omagiu lui George Banu, apărută mai întâi în limba franceză la editura Alternatives théâtrales, mai apoi şi în româneşte la editura Nemira, lansată în România în vară, la a XX a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, a marcat una dintre calităţile esenţiale ale criticului aniversat. Ceea ce, cu nedezminţitu-i umor, George Banu a numit motricitatea lui teatrală. Adică dorinţa teatrologului de a fi mereu în mişcare, de a căuta consecvent şi cu folos acele locuri în care se face teatru, în care e posibil să se ivească evenimente. Fapt generat dar şi parafat de convingerea că teatrul e mereu în altă parte şi că rostul criticului e acela de a-l descoperi.
A mai contat, cred, în de