Specialiştii susţin că, anul viitor, investiţiile în industria de comunicare din România vor depinde, în principal, de modul în care va gestiona Guvernul economia. Anul 2011 se anunţă pesimist pentru piaţa de publicitate. Reclamele pe TV vor rămâne la nivelul anului 2010, dar celelalte medii vor scădea.
Piaţa de publicitate nu a fost cea mai fericită în 2010. Mass-media a încercat să ţină la preţuri cât a putut, în timp ce agenţiile au căutat să obţină reduceri cât mai mari. În 2010, atât agenţiile, cât şi companiile de media s-au bătut pentru fiecare euro din bugetele clienţilor publicitari.
Citiţi şi:
Publicitatea pe clădirile deteriorate, interzisă
Ce i-a dezamăgit pe oamenii din agenţiile de media în 2010? Distribuţia după criterii subiective a bugetelor de publicitate, altele decât audienţa şi preţurile. Oana Pădure, Managing Director la Media Direction, confirmă:
„Criza de pe piaţa media a dus la accentuarea unor practici bazate pe argumente nu tocmai solide şi obiective de transparenţă, performanţă şi eficienţă." Şefa agenţiei Media Direction estimează că în acest an piaţa de publicitate a fost de aproximativ 330 de milioane de euro, în scădere cu 11% faţă de anul precedent. Aceeaşi cifră este înaintată şi de Bogdan Prăjişteanu, Managing Director la Mediaedge: cia.
Atitudine rezervată
În ceea ce priveşte nivelul investiţiilor publicitare în 2011, lucrurile nu vor sta mai bine decât în acest an, cred oamenii din industrie. Cu excepţia publicităţii online, care va creşte, restul mediilor vor stagna în cel mai bun caz.
„Internetul este un mediu care estimăm că va creşte şi în 2011 cu 20%. Este foarte posibil ca şi TV-ul să aibă un uşor reviriment de 1%. Pentru întreaga piaţă de publicitate, însă, estimările sunt mai pesimiste decât erau în prima jumătate a lui 2010", spune Bogdan Prăjişte