În cea mai râvnită carte românească de la Bookfest, “Poveşti de dragoste la prima vedere”, cinci scriitori şi-au imaginat pasiuni fulgerătoare.
Reţeta cărţilor care mobilizează VIP-urile culturale pe diverse teme (amintiri cu bunici, poveşti de inimă albastră, de cătănie) a funcţionat doar pe jumătate în cazul volumului “Poveşti de dragoste la prima vedere”, lansat de Humanitas la Bookfest şi vândut în peste 650 de exemplare.
Când s-a dat strigarea, cartea se anunţa consistentă, însă pe drum s-a subţiat până la puţin peste o sută de pagini şi la doar cinci autori: Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ana Blandiana, Nicolae Manolescu şi Ioana Pârvulescu. Andrei Pleşu a refuzat graţios invitaţia, motivând că ar fi scris mai degrabă despre dragostea la prima vedere a unei cărţi. Ceilalţi invitaţi „au avut treburi mai urgente de făcut, care o nuntă, care un ogor de arat, aşa că n-au mai ajuns la timp”, după cum ni se spune în introducere.
Poveştile, unele pure ficţiuni, altele cu nuanţe puternic autobiografice (Liiceanu şi Bittel), sunt ordonate după vârsta personajelor binecuvântate cu un „coup de foudre”.
Sinucidere pe un pat de crini
Cea mai fragedă iubire fulgerătoare e povestită de Gabriel Liiceanu, în „Crinii din clasa întâi de liceu”, o istorie cu parfum interbelic spusă la persoana întâi. „M-am îndrăgostit la 14 ani. Totul s-a petrecut pe neaşteptate" e premisa unei drame adolescentine în care eroul îşi plănuieşte o sinucidere grandioasă alături de iubita sa, pe un pat de crini.
Despre o iubire ascunsă şi ceva mai domoală, din timpul facultăţii, scrie Adriana Bittel în „Terebentina”. Ana Blandiana jonglează abil la graniţa dintre poezie şi proză, cu un titlu hollywoodian: „Misiune imposibilă”. Coborât printre muritori direct într-un autobuz cenuşiu din Colentina, un personaj însărcinat cu