Retailerii se laudă cu vânzări substanţiale la alimente şi decoraţiuni. Sursa: Sorin Antonescu
Românii sunt mari consumatori de produse şi în perioada crizei. Fie că este vorba despre băuturi alcoolice sau obiecte de mobilă, producătorii şi comercianţii se laudă că nu duc lipsă de clienţi. Retailerul de mobilă şi decoraţiuni IKEA, de exemplu, a decis să reducă preţul cu până la 25% pentru circa 500 de produse din cele 9.000 comercializate, datorită volumelor mari de vânzări. Şi producătorii de vin se laudă cu vânzări cu până la 11% mai mari faţă de anul trecut, până la circa 500 de milioane de euro, potrivit directorului general al Patronatului Viei şi Vinului, Ovidiu Gheorghe.
Reprezentanţii marilor lanţuri de retail spun că în topul consumului de alimente se află produsele româneşti, nu pentru că sunt mai bune sau mai ieftine, ci pentru că românii s-au obişnuit cu ele. Totuşi, în unele cazuri, deşi acestea sunt fabricate în România, materia primă este importată.
Reducerea cheltuielilor pe timp de criză nu se aplică încă în România, deşi economiştii estimează că acest lucru se va întâmpla în perioada următoare. „Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică“, a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA).
Până când românii vor conştientiza criza în buzunare, comercianţii se bucură de vânzări de zile mari. „Datorită vânzărilor, am reuşit să reducem costurile de transport, manipulare şi depozitare“, a declarat directorul de retail al IKEA România, Cornel Oprişan.
Compania estimează că vânzările nu vor scădea în următoarea perioadă, în urma diminuării consumului în general, deşi, pe termen mediu, populaţia îşi va prioritiza cheltuielile. „Lumea o să st