Autorul filmelor „Unchiul Vania“, „Siberiada“, „Runaway Train“ şi „Casa de nebuni“ nu are cuvinte prea frumoase despre compatrioţii săi, pe care-i vede ca având o mentalitate „medievală“, dar nici nu agreează „hollywoodizarea“ planetei şi invazia dezumanizantă a tehnologiei. Aflat la Bucureşti în calitate de invitat special al Festivalului Internaţional de Film „Bucureşti“ (B-IFF), marele regizor ruso-american a acordat un interviu pentru „Adevărul literar şi artistic“.
Regizorul de film şi teatru Andrei Mihalkov-Koncealovski, în vârstă de 73 de ani, având în spate cinci decenii de carieră - atât în Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, cât şi în Rusia postcomunistă -, povesteşte despre prietenia sa cu legendarul regizor Andrei Tarkovski, se delimitează de opiniile politice ale fratelui său mai mic, cineastul Nikita Mihalkov, şi atacă în termeni vehemenţi actuala „hollywoodizare" a civilizaţiei occidentale.
„Adevărul": Aş începe prin a spune că opera dvs. din perioada sovietică este una dintre favoritele mele, din întreaga istorie a cinematografului. Vă consideraţi mai degrabă un cineast rus, un cineast american sau unul universal?
Andrei Koncealovski: Nu pot să scap de naţionalitatea mea. Sunt rus, sunt rus prin cultură, dar ce contează, Dostoievski a fost rus, dar în acelaşi timp universal. Fiecare parte a operei mele este semnificativă. Dacă vă referiţi la sistemul de producţie cinematografică, la industrie, Hollywoodul devine din ce în ce mai imperialist, companiilor transnaţionale nu le pasă de nimic. Hollywoodul nu reprezintă America, Hollywoodul reprezintă Coca-Cola şi McDonald's-ul. Coca-Cola nu este America. America este limonada pe care oamenii o fac acasă, iar Coca-Cola este un lucru universal, care este transnaţional, nu are nicio naţionalitate. Hollywoodul nu are naţionalitate, este doar o maşină de făcut bani, care