Toţi cei 11 ocupanţi ai unei maşini Volkswagen Sharan au pierit duminică la Iaşi, într-unul dintre cele mai grave accidente rutiero-feroviare petrecute în ultimii zece ani în România. Drama de la Iaşireaduce în actualitate o problemă gravă: investiţiile neglijabile în infrastructura de cale ferată.
Automobilul a fost strivit de trenul personal Iaşi - Dorohoi la trecerea cu calea ferată dinspre localitatea Uricani, situată în spatele fabricii Antibiotice.
Poliţiştii au emis o concluzie fără echivoc: vina aparţine în totalitate şoferului, un bărbat în vârstă de 40 de ani, care nici măcar n-ar fi schiţat o urmă de frână înainte de a se angaja să treverseze calea ferată dublă.
Trecerea nu este prevăzută cu bariere, dispozitive de semnalizare acustice sau luminoase, ci doar cu semnul rutier Crucea Sfântului Andrei. Un accident foarte grav a avut loc în acelaşi loc în martie 2012, când toţi cei trei ocupanţi ai unei maşini Dacia Duster au murit în condiţii similare.
Dincolo de vinovăţia clară a şoferilor neatenţi, primarul comunei Miroslava reclamă condiţiile execrabile de la pasaj: dalele denivelate, vizibilitatea redusă din cauza vegetaţiei neîngrijite şi lipsa unui sistem electric de avertizare.
Oficialii CFR, pe de altă parte, încearcă să arunce orice urmă de vină în curtea administraţiei locale. „Sucursala CREIR (n.r. - Centrul Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii) Iaşi a solicitat Primăriei Miroslava, la sfârşitul anului 2011, desfiinţarea acestei treceri la nivel. Reprezentaţii locali au respins propunerea Sucursalei CREIR Iaşi, menţionând că acest pasaj asigură accesul la proprietăţile private ale locuitorilor din satul Uricani, terenurile fiind amplasate după calea ferată. CNCF CFR SA face precizarea că, în general, lovirile la trecerile la nivel cu calea ferată, conform statisticilor realizate, se produc din cauza