În ciuda fondurilor insuficiente, TIFF a început cu dreptul şi o ţine tot aşa. Până şi filmele proiectate la mall sunt „sold out”, iar evenimentele hibrid fac deliciul spectatorilor.
„Cel mai bine primite au fost evenimentele speciale şi oarecum hibride, excelent mediatizate, de pildă, deschiderea din Piaţa Unirii din Cluj, cu ecranul gigantic şi cu premiera lungmetrajului «Soul Kitchen», de Fatih Akin (este prima oară când festivalul se deschide cu o comedie în loc de un film care să bruscheze spectatorul). Aşteptam aproximativ 800 de oameni şi ne-am ales cu un număr dublu”, se amuză Mihai Chirilov, directorul artistic al Transilva nia International Film Festival (TIFF).
El remarcă şi recordul de public pe care l-a înregistrat proiecţia peliculei „Metropolis” (1927), în varianta restaurată - poate cea mai importantă premieră a festivalului.
Pe 29 mai, Cinema Republica s-a umplut ochi şi nu degeaba; filmul lui Fritz Lang, la a cărui restaurare s-a lucrat din 2008 până în ianuarie 2010 pentru inserarea noilor bucăţi descoperite în Argentina, a putut fi urmărit pentru prima dată pe peliculă de 35 mm - fusese prezentat şi la Berlinale, dar în varianta digitală. De altminteri, vizionarea a beneficiat şi de „efecte speciale”.
Mai precis, coloana sonoră a muzicianului Antonio Bras (şi el prezent la eveniment), pe care Chirilov o defineşte drept „electro, cu folk, jazz şi industrial”. În contextul în care, timp de opt decenii, „Metropolis” a putut fi văzut doar într-o versiune ciuntită, baia de mulţime de care s-a bucurat proiecţia de la cinema Republica este bine-meritată.
MACHETE. Decorurile din „Metropolis”, realizate ca în anii ’20
Scurtmetrajele româneşti au umplut sala
Pelicula din 1931 a lui George Melford, „Dracula”, s-a bucurat duminică de o vizionare cu totul şi cu totul ieşit