S-a tot discutat despre modul in care televiziunile romanesti au tratat campania electorala pentru prezidentiale. S-a discutat inclusiv la dezbaterea finala a campaniei organizate de Fundatia Konrad Adenaur, CJI si Hotnews.ro, Media in campania electorala 2009. Intr-o oarecare masura, imi pare rau ca n-am putut sa enunt eu aceasta idee, eram cit p-aci. Insa a enuntat-o altcineva, in vorbe, e drept, altele. Televiziunile romanesti de stiri, in media-planuri, sint prezentate drept quality, un mod de a minti frumos advertiserul. De fapt, daca e sa facem niste comparatii, s-au transformat, in ultimii vreo doi ani, in niste tabloide jenante.
Politica de tabloid
Sa luam, de exemplu, “Acces direct”, o emisiune de la Antena 1, cu si despre vedete de duzina, unde se string adevarati comentatori pasionati de domeniu, de la asa-zisi artisti, de fapt maestri ai penibilului, pina la jurnalisti de la Click, Libertatea si alte tabloide. Toti, adevarati experti in domenii precum “Fernando de la Caransebes” si actrite porno care se lauda ca au ajuns in pat cu Adrian Mutu. Cum se desfasoara o astfel de emisiune? Ei bine, moderatorul intreaba ceva de genul: “Te-ai culcat cu Mutu?”, iar raspunsul, desigur, este “Da”. Urmeaza mimarea verificarii informatiei: “V-a vazut cineva plecind impreuna? Ai dovezi?” si raspunsul, obligatoriu “Da”. Dupa care se trece la alte intrebari, oarecum pe acelasi tipar.
Acum, sa luam exemplul “Sinteza Zilei”, de la Antena 3. Cozmin Gusa, acest guru neinteles al politicii romanesti, este chemat de Mihai Gidea in emisiune. L-am vazut de vreo citeva ori si am ajuns sa ma intreb ce cauta acolo. Gusa este un personaj teribil, de-a dreptul amuzant prin penibil, o parodie ieftina care, atunci cind iti stirneste amuzamentul, iti imprima un ris isteric, mai degraba de nervi. Spune tot soiul de platitudini, vine cu teorii ale conspirat